Inovaci ve vědě se meze nekladou a někdy je vyloženě potřebná. Bylo tomu tak i v případě českého nakladatelství Academia při Akademii věd České republiky. To se specializuje na vydávání publikací ze všech vědních oborů. Vedle toho provozuje vlastní kamenné obchody a elektronický obchod s knihami, který nabízí více než 60 000 titulů z nakladatelství Academia i od dalších nakladatelů. O tom se Gutenbergovi ani nezdálo.
Hlavním podnětem pro změnu byla zastaralá a uživatelsky nepřívětivá podoba elektronického obchodu a oddělený web nakladatelství. To způsobovalo existenci duplicitních informací o knihách, zbytečné a složité přecházení z jednoho webu na druhý. Uživatelé (přestože vědci) se ztráceli.
Ke stanovenénu cíli jsme se rozhodli dostat díky těmto krokům:
Zastaralost je okouzlující v případě knih z antikvariátu, ne pokud se jedná o vyhledávání v e-shopu moderního knihkupectví. Při redesignu jsme se zaměřili na použitelné vyhledávání a poutavější prezentaci náhledů knih.
Vyhledávání není jenom doplňkem, jednou z cest k nákupu, ale primárním krokem zákazníka při cestě ke knize a její koupi. Vyhledávání jsme se rozhodli dát do popředí. Vytvořili jsme takové, které v reálném čase vyhledává v autorech, knihách, podle čárového kódu EAN a podle jednoznačného identifikátoru knihy ISBN.
I knihy si zákazník vybírá očima. V kamenném elektronickém obchodě je pro výběr důležitá obálka. Je to jeden z hlavních faktorů, které rozhodují o tom, zda zákazník po knize sáhne. Do popředí jsme dostali vizuální zážitek z kupování knih. Náhledy knih jsme zvětšili...
Redesign zvedl tržby o 37 % v prvním roce po spuštění a následujícím roce ještě o dalších 20 %.
V sortimentu věděckých publikací je samozřejmě důležitý obsah. Proto jsme vylepšili správu obsahu. E-shop nyní umožňuje nahrávat obálky, obálky ke stažení, náhledy knih ke stažení, zvukové ukázky. Správa knih je zjednodušena i v sekci „právě vyšlo”, „brzy vyjde” a nejprodávanější tituly. Zpřehlednili jsme informace o pobočkách, nahrávání anotací ke knihám a editaci aktualit včetně akcí v kalendáři.
Proč zbytečně mást zákazníky dvěma různými doménami? Stránka samotného nakladatelství a stránka internetového knihkupectví pletla zákazníky a zároveň duplicitní obsah na těchto doménách způsoboval problémy s indexací stránek ve vyhledávačích. V druhé fázi jsme se tedy zaměřili na propojení elektronického obchodu a stránek nakladatelství.
Dříve si zákazník mohl najít knihu na stránce nakladatelství a zjistit o ní více informací. Pro koupi knížky ale bylo nutné přejít na stránku e-shopu a až tam ji zakoupit.
Díky propojení webových stránek si zákazník může knížku koupit přímo na stránce, hned po jejím výběru a prohlédnutí. Žádné zbytečné utíkání ze stránky.
Propojením stránek jsme dosáhli zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů o 24 %a dalšímu navýšení tržeb o 18 %.
Při propojení webů jsme měli na vědomí, čím je Academia výjimečná. Academia je především nakladatelství, které publikuje zajímavé vědecké tituly. Proto na úvodní straně nové stránky propagujeme a klademe důraz na tituly nakladatelství, které brzo vyjdou a ty, které právě vyšly.